Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Mosószappan 1. felvonás


A talált anyag, leírás nem volt túl sok.
Újra kell ezt tanulni, azért az én leírásom részletekbe menő lesz.

Hiába tűnik tökéletesnek Vajákos Birinek a leírása, hiányzik belőle a só, a főzés erőssége, meg egy-két apróság.
Sajnos többszöri próbálkozásra sem tudtam rájönni, hogy azon a fajta blogon hogy lehet regisztrálva megjegyzést hagyni, ezért kérdéseket sem tudtam feltenni.
Tehát abból dolgoztam ami van, holnapra minden kiderül.

A főzés és az alapok

1 kg zsiradék
2 liter víz
1 kg trisó
35 deka pormész

Zsiradék: bármilyen szilárd zsiradék, régen a vágásoknál félretett értéktelen zsírszalonna, faggyú, bőrök.
Én sima 1 kg kiszerelésű házi sütésű zsírral dolgoztam.

Trisó: anno jégszóda vagy lúgkő volt, de a sok baleset miatt egy időre betiltották, és trisó-mészpor kombóra cserélték.

Pormész: elvileg oltatlan, finom mészpor. Jelen esetben maradék, bedöglött oltott mész, azaz porállagú, festésre már használhatatlan. Gumikesztyűvel szedegettem egy edénybe a kellő mennyiséget, kézzel porítottam, nem volt nehéz. Nem szitáltam, csak úgy durván maradt.

A kimért vízbe (régen esővíz, jelenleg desztillált víz) beletesszük a trisót, felmelegítve feloldjuk, majd belerakjuk a meszet, és 1/4 órát főzzük.
Mikor kicsit kihűl, akkor rongyon átszűrjük, hogy mészdarabkák ne maradjanak benne. Ami kell belőle, az már belefőtt. A kimért zsiradékra öntjük a folyadék 2/3-át, és elkezdjük főzni. Először nagy lángon, majd ha felforr, akkor visszavéve finom rotyogásra, főzzük bő 2+1/2 órát.
Kavargatás jó neki, én 10-20 percenként kevertem át. Közben nem álltam mellette.
Menet közben apránként adagoljuk hozzá a többi folyadékot, ami eközben elkezd kristályosodni.
Nem baj, tegyük csak bele a rotyogó szappanunkba.
Közben nem árt a friss levegő, mert nem kellemes az illat. Mégiscsak lúgot forralunk :)
Én kavargatásonként nyitottam ki a konyhaajtót kis időre.
Mikor letelt az idő beleszórtam egy marék sót, ami kb. a kiló zsíranyaghoz kell.

Ezután várni kell, míg kissé hűl az anyag, közben át kell kevergetni, hogy maradjon a sima állaga.
Ez nem a régi fajta szappan ugye, itt nem lesz elválva a zsiradék a víztől, nem marad vissza a marólúg, amit régen mosásra, takarításra használtak el.
Szóval az anyagunk kihűlt valamennyire, de még elég meleg, kézre vigyázni :)
Érezhetően és láthatóan sűrűbb, ekkor lehet a vászonnal kibélelt faládába belemerni.
Fontos, hogy zárt legyen a láda, azaz alul ne eressze a vizet, mert fog kicsapódni belőle.
Továbbá fontos a légáteresztő képesség, hogy a keletkező hőt leadhassa a szappanunk.
Szilikon, zacskózás, folpackozás kerülendő!

Be kell takargatni, hogy lassan hűljön ki, jól szellőző meleg helyre rakni.
A szekrény tetején van, letakargatva várja a holnapot.

Most itt tartok, keményedésre várok, hogy darabolhassak.
Képzelhetitek, olyan ez, mint az első hidegszappanom volt.
Izgalmas :))

Még egy leírás a mosdószappanról, Vilma néni szakácskönyvéből.


2 megjegyzés:

  1. Elolvastam amikor küldted a linket...azt gondoltam hogy először megvárom hogy mire jutsz vele:)
    Én is kíváncsian várom a holnapot és a beszámolót!
    Remélem sikerül!

    VálaszTörlés
  2. Szeretném kipróbálni a mosószappan receptet.
    Csak egy kérdés még hozzá!
    Felvágás után ebben az esetben is kell 4 hetet várni, hogy használható legyen?

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...