Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Mosószappan használt zsiradékból

Két évig gyűjtögettem a zsírt, férjem unszolására. Ő akart szappant készíteni. Én magasról tettem erre az egészre, de elraktam a zsírt. Télen nem, mert akkor a nem égett zsír a kutyákat illeti. Kinti kutyák, kell a plusz energia :) Két hónapja előszedtem ezt a kb.4 kiló zsiradékot, és felolvasztva leszűrtem. Majd kint hagytam, nem foglalkoztam vele. Lúgom sem volt, kedvem sem volt. Tegnap aztán csináltam belőle szappant.

Sajnos folyamat-fotók nincsenek, amit most már bánok, mert a középbarnától eljutottunk a csontfehérig, és nagyon érdekes volt. Szóval olvadás után a zsír tipikus használt zsír volt, nem égett, de barna. Raktam bele még egy darabka faggyút, hogy hátha változtat ezen a randa barnán a hófehér faggyú. Nem változtatott, maradt a barna. Mondjuk mit vártam a 60 deka zsírba tett 5 deka faggyútól??

Belekevertem a feloldott lúgot, és habverővel kevertem elszappanosodásig. Utána a sparhelt tetején, ott ahol nem túl meleg, főztem. Ami nagyjából annyit jelent, hogy állandó kb. 60-70C hőmérsékleten tartva a szappan beérik, a felesleges víz pedig elpárolog. Közben átlag 10 percenként átkevertem.

Ez az elején könnyű, utána ahogy az anyag változik, nehezedik. Az elegy ugyanis keményebb, nehezebben keverhető lesz. Majd nekem elért egy pontot, ahol teljesen morzsalékos lett. Itt még sárga volt, olyan halvány piszkos-sárga. Fél órát ezzel a morzsalékossággal sem foglalkoztam, majd mikor láttam, hogy nem változik, akkor kapott még két deci vizet. Így megint jó krémes lett, olyan puding sűrűségű. Még mindig sárgás volt, de ettől nem mentem falnak, hisz saját használatra készült, nem eladásra.

Mivel az egész dolog már több mint két órája tartott, gondoltam ideje áthelyezni a fiókjába, ahol formába szilárdul. Más dolgom is akadt, és botmixer híján kezdett fáradni a karom. Ugyanis ezt a pudingos elegyet még mindig habverőztem.

Viszont eszembe jutott a tojás. Amit rakok a hajszappanba is, most már a habnak felvert fehérjével együtt. És olvastam is róla egy szappanos régi leírásban, hogy belerakták a tojást is. Igaz csak megemlítve volt, az oka nem volt leírva. Mindegy, ha már eszembe jutott, akkor belevágunk ebbe is.

Felvertem két tojást egyben - azaz nem választottam szét fehérje-sárgájára - , és beleöntöttem.
Közben kevertem veszettül, mert a tojás mentén rögtön szilárdult a szappan. Nem csapódott ki, csak épp keményebbé tette az egészet.  Azt hiszem pont emiatt tették bele, tisztító funkciója ebben a szappanban nincsen. Mikor elkeveredett, az addig sárgás elegyem hófehérré változott, és olyan lett mint a felvert tejszínhab.

Maga a szappan kb. 1 kiló lett készen, viszont kitölti azt a fiókot, amit a szimpla hidegeljárásos szappanból 2 kiló tölt ki. Jó habos, könnyű, pont mint régi leírásokban.
Már csak ki kell száradnia.
És majd' elfelejtettem az illatot! Nincs használt-zsír szaga, teljesen normális szappanillatú.

Viszont itt a margón megjegyzem, hogy én 1 tojást raknék az 1 kiló zsír alapú szappanhoz, mert a végén már nehéz volt kiszedni a lábosból. A 65 deka zsírhoz picit sok volt a 2 nagy tojás, de azért meg tudtam oldani :)

6 megjegyzés:

  1. Kedves Heni!Készítettem zsírból mosószappant NAOH-al.De!Igen zsíros szaga van a mosott ruháknak,kézmosáskor is zsírosutóérzet marad a bőrünkön,nem tisztít semennyire.Lehet,hogy kevés lett a lúg és még van benne zsír?Ha felreszelem és felolvasztom vízfürdőn mit lehetne vele varázsolni?Van itthon sok hamulúgom,gondoltam kissé öntök bele és felfőzöm újra.Na de mennyi lúggal?Tudnál segíteni?Köszönöm!Maja

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    Egyértelműen, maradt még benne elszappanosítatlan zsír. Az olvasztás és után-lúgozás jó megoldás lesz. Kérdés, hogy mennyi zsírt és mennyi NaOH-t használtál.

    Attól függ, hogy mennyivel kellene kipótolni. Hamulúgot ebben az esetben csak azt a picit tenném hozzá, ami az olvasztáshoz kell. Azaz hogy a felolvadt anyag ismét puding sűrűségű legyen.

    A receptes aloldalra feltettem zsír-lúg arányokat a mosószappanhoz, azt is megnézheted :)

    VálaszTörlés
  3. Heni,íme a recept.900 g zsír,342 g víz,127 g Naoh.Illatosszappan oldalán lévő szappancalculátort használom.Megnézem a receptesedet!Köszönöm,hogy válaszoltál!

    VálaszTörlés
  4. Heni,íme a recept.900 g zsír,342 g víz,127 g Naoh.Illatosszappan oldalán lévő szappancalculátort használom.Megnézem a receptesedet!Köszönöm,hogy válaszoltál!

    VálaszTörlés
  5. A mosószappant túllúgozzuk. Ezek a receptkalkulátorok pedig 5%-kal alul lúgoznak, ennyivel kevesebb lúgot teszünk a pipereszappanba.
    Én a mosószappannál rárakom azt az 5%-ot, és még 10%-ot. Ez biztos mindent elszappanosít, de a kezem sem bántja.

    VálaszTörlés
  6. Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative.
    I am gonna watch out for brussels. I'll appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!
    Review my blog post - bacalaos

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...