Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Mosógél és alternatív mosószappan

A másik blogomon írtam le ezt a receptet, de megosztom itt is. Főleg hogy azóta már tovább fejlesztettem, próbálgattam mindenfélére.

Mosógél környezetbarát összetevőkből, kevés költséggel

300gr mosószappan
4 liter hamulúg
10 liter víz

A hamulúg egy részében (amennyi a szappanreszeléket elfedi) felolvasztjuk a mosószappant. Mikor teljesen elvegyült, felengedjük a maradék hamulúggal, és az 5 liter langyos vízzel, jól elkeverjük, és flakonokba vagy kannába töltjük. Ha nincs kanna, érdemes 10 literes desztillált vizet beszerezni. A kanna is meglesz, és a víz is felhasználható a mosógélhez. Nem túl drága dolog.
Későbbieken pedig akár esővízzel is készíthető.
Sőt talán az a legjobb alternatíva. A lehető leglágyabb természetes vízforrás.

Mikor ez megvan, még nem lesz sűrű a gél, ehhez kell még 12-16 óra. Viszont addigra lehet hogy annyira begélesedik, hogy nem jön ki a kannából. Ilyenkor szoktam még rátölteni egy kis langyos vizet, és összerázni.


Ebből 250 ml-t használok egy normál szennyezettségű mosáshoz. Az extra koszosakat és foltosakat áztatom, esetleg mosószappannal segítek rajta. Sajnos vannak foltok, és szenny-fokozatok, amiket nem lehet áztatás és kézi mosás nélkül megúszni. De a nátrium perkarbonát, a mosószóda, a bórax és a mosószappan mind nagy segítségek ebben.
A Na perkarbonátot viszont 60°C  felett érdemes használni, ilyenkor fejti ki jól a hatását. Ha hidegebb vízben áztatunk, akkor kevés ecetet (1 ek), vagy 1 kk citromsavat kell hozzá tenni. Ez segíti a hatását 60°C-nál hidegebb vízben.

A továbbfejlesztés 1.

A mosógél hígító vizében (amit a lúgos-szappan elegyre öntök), feloldok bóraxot. Egy adag mosógélhez 250 grammot szoktam adni. Ez némileg fokozza a tisztító hatást, folttisztító is, és ebben a koncentrációban nem fakít. Mint ahogy ez a mosógél is bátran használható színes és fehér ruhákhoz egyaránt.

A továbbfejlesztés 2.

Eddig sima forrázott hamulúgot használtam hozzá, leírás itt.
Majd belefogtam a hamu főzésébe. Azaz addig főzni, amíg el nem marja a madártollat. Ezzel elvileg lehetne szappant is főzni, de Creativiky-ék leírása alapján az azért nem olyan egyszerű. Viszont alaposan átfőzve a már leszűrt hamulúgot, a lúg sokkal erősebb lesz. Mivel sok víz elforr belőle.

3-4 órás lassú főzés elég lesz. Láthatóan csökken a vízszint, sötétedik a lé. Viszont szigorúan figyelni rá, kevergetni, szellőző helyiségben készíteni, és nem hozzáérni, mert maró anyag!!

Ezzel már biztos nem mosogatnék úgy, mint ahogy a forrázottal (3-4 dl-t rakni a mosogatóvízbe, és simán mosogatni úgy mint addig), mert extra módon száríthat és marhatja a kezet. Viszont ha ebben olvasztom a mosógélhez a szappant, akkor sokkal erősebb mosóhatású mosógélt fogok kapni.

Most ezt tettem. Az 5 órán át lassan főzött és leszűrt hamulúgban olvasztottam a szappanokat, és higítottam. A hígító vízben feloldottam 250 gramm bóraxot és ugyanennyi mosószódát is. Elkevertem, és beöltöttem a kannába. Mellékelek egy videót, mennyire folyékony most az elegyem. Eléggé. Holnap levideózom újra, mikor majd nem akar kijönni a kannából :)


Habzás nincs. Azt felejtsük el.
Ami volt is a szappannak, azt ekkora hígításban már elveszítette.
Viszont a mosógélünk sokféle célra használható. Mosogatáshoz is működik, nekem állóvizes tapasztalataim vannak. Előmosogatok, azaz leöblítem egy vödör forró vízben a zsíros trutyikat, majd bekerül a mosogató edénybe, amiben mosogatásonként 3-400 ml-t oldok fel. Kis kádban mosogatunk. Csak a vízmennyiség miatt írom. Ha nincs túl sok mosogatnivaló, azaz nem hűl ki menet közben a víz, akkor sikeresen elmosogathatunk vele. Egyébként szépen összegyűjti a zsiradékot a hűlő mosogatóvíz tetején.

Ha kefére öntjük, akkor a kádat is kisikálhatjuk vele, ronggyal a wc pucolására is remekül működik, és felmosásra is használható.

Az alternatív mosószappan

Lehet a trisós módszerrel főzni, ebben a blogban írtam már róla. Jó szappan volt, de a trisó drága.
Sokkal olcsóbb a nátronlúg. és a módszer is egyszerűbb. Akkor is ha meleg eljárással készül, ami valljuk be, a mosószappannál sokkal célravezetőbb. Hamarabb használható, biztos elszappanosodik minden zsiradék, de ez azért a lúg adagolásán is múlik.
A mosószappant épp ezért 5%-kal túl lúgozzuk. Azaz a szappanrecept számoló programban -5-re állítjuk a super fat mennyiséget. Lényeges, hogy ne maradjon benne elszappanosítatlan zsiradék.

Hideg eljárásnál a vízben illetve folyadékban oldott nátront adjuk a zsiradékhoz, és pudingos állapotig keverjük. Ekkor töltjük formába. Melegnél pedig ugyanekkor sütőbe teszik, és gyakran megkeverve, melegen tartva érlelik, illetve párologtatják el a felesleges vizet. Erről leírás itt.
Én ezzel szemben odateszem az erős, főzött hamulúgban a zsírt, és kevergetve, szellőztetve főzöm vagy 2-3 órát. Lassú, alaplángon. Ekkor leveszem a tűzről, hagyom kicsit kihűlni, és belerakom a minimális vízben oldott lúgot. Ami a normál mennyiség 80%-a. Mert a hamulúg is lúg, és ebben a formában elég erős.

Ezt elsőnek azért alkottam így meg, mivel az erős hamulúgomban elkezdtem szappant főzni. Azaz beletettem a zsírt, és főztem (1 liter hamulúg-1 kg zsír). Kis sűrűsödésen kívül nem történt semmi. Egyszer igen, azaz elkezdett szappanosodni, de sót tettem bele, és elromlott. Ekkor eldöntöttem, hogy kísérletezem tovább. Majd jött az 5 órás hamulúg-zsír főzés, és a kis sűrűsödés. Semmi egyéb. Akkor nátront kevertem az elegybe, miután kihűlt kicsit. Fiókba öntöttem, de szigorúan a kádba téve a fiókot, mert a vízfelesleg kifolyt.

Ezt a szappant még nem használtam, mert alig két hetes. Még van régebbiből, és túl fiatal.

5 megjegyzés:

  1. Azt szeretném megkérdezni hogy citromsavat nem tehetek a mosógélbe hogy fehérebbek legyenek a ruhák mert én úgy vettem észre hogy egy picit szürkíti a ruhákat.
    A citromsav akkor jutott eszembe,mikor megnéztem a tide-os mosószert,ugye az citromos és tök szépen mos,fehérre.foltmentesre.Bár a mosógélem is elég szépen most,koszos ruháknál jól müködik.
    Kisfiam aki 15 hós,eléggé probára teszi a mosógélt:D

    VálaszTörlés
  2. Szia! A citromsav semlegesíti a mosógélt, ami lúgos. Öblítésre jó a citromsav vízben oldva, ecet helyett, de a gélhez nem. Én is észrevettem, hiába fehérít a lúg, mégis elszürkíti egy idő után a fehéreket. Ezeket beáztatom mosógéles-nátrium-perkarbonátos-mosószódás vízbe, majd sima mosószappannal átdörgölöm. Ez szokott segíteni. Valamiért a durvább foltokat is csak így tudom kiszedni.Amúgy bóraxot lehet hozzá adni (egy adagba 250gr-ot szoktam), nátrium perkarbonátot pedig mellé a mosógépbe.

    VálaszTörlés
  3. szódabikarbóna sem jó bele?én most tettem a fehér ágyneműkhöz,szépek lettek.Egy adagba tettem egy kiskanállal.
    Hypó sem működhet vele?Bár az minden ruhához nem jó mert fakíthatja ha mintás a fehér ruci.

    Más:volt a pincénkben sok éves borecet,fél dl ecetet,fél liter vízzel és kb 30 csepp virág illattal kevertem össze.A frissen mosott ruhákon azért eléggé érzik a borszag:DDe nem vészes,még érezhető rajta az illat is plusszban de inkább bor illata domináns.
    Síma ecettel is próbáltam ugyanígy,itt nem érezhető az ecetszag.Mondjuk lehet elmúllik a bórillat ha megszárad,nem tudom.

    Arra gondoltam hogy veszek illatolajakat a kedvenc virágaimból és ezzel öblíttek.Jó ötlet?

    Csak azért szerettem volna a bórecetet elhasználni mert van 20liter és legalább lett volna haszna,de azért bórillatú ruhákban csak nem járhatunk.
    Nem lehet vele valamit csinálni hogy ne legyen ennyire erős illata.Jobban hígitsam?vagy ha felforralnám,változna valami?:S

    VálaszTörlés
  4. Nem tettem eddig szódabikarbónát bele, én mellé tenném a mosáshoz, vagy kis adagba keverném. Próbaképp.

    Hipó: én kerülöm a használatát. Mosószappanos átmosással is visszafehérednek a ruhák, de ha a hipó lenne az egyetlen alternatíva, akkor inkább maradnának szürkék :)

    Mosás után a tömény ecetes öblítéstől (azaz csak ecetet rakok az öbl. tartályba) is kissé ecetszagúak a cuccok, de szárazon már nem. Próbáld ki szerintem hígabban, hátha jobb. Ami neked van, az tömény bor. Az alternatív ecetek 5%-osak szoktak lenni. Szóval 25 ml a fél liter vízbe. És almaecet tapasztalat: a bolti gyengébb és talán kellemesebb illatú, mint a házi.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Heni!

    Régóta követem az írásaidat, és nagyon tetszik a blogod is, főleg az hogy önzetlenül tudsz tanácsot adni, ezt máshol nem tapasztaltam, inkább nem írnak vissza....

    Hamulúggal kapcsolatban szeretnék egy érdekességet leírni, már évek óta készítem....ilyet még nem tapasztaltam..
    Cserépkályhánk van és a hamut(már 2.szor próbáltam)szinte forrón vettük ki és arra forrón öntöttem a vizet, egy órát főztem intenzíven és citromsárga színű lúgom lett(eddig olyan volt mint neked a képeken szürkés ,olyan koszos féle), első alkalommal kapkodásból került ki a kályhából a hamu, most direkt kipróbáltam és újból ilyen lett és így jobban is mos(a kész mosófolyadék). Ugyanaz a fafajta lett tüzelve, szerinted mi lehet ennek a magyarázata?
    Üdv
    Szilvi

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...