Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Meszes-szódás mosószappan

Dörzsölhetitek a kezetek, kedves szappanosok!
Itt van az a recept, ami kiiktatja a nátronlúgot, és nem a foszfátos trisó van benne.
A receptet Jánostól kaptam, aki többek közt a Lukrécia kencéi oldalon is megosztja receptjeit. Mivel weboldala nincs, csak egy mailcímmel emlékezem meg róla: janosm3@gmail.com


A recept:

1 kg zsír
250 gr oltott mész
266 gr mosószóda
1,5 l víz

A vízbe belerakom a kimért mosószódát, és hagyom feloldódni. Ekkor belerakom a kimért meszet, és elkeverés után felforralom. Lényeg, hogy feloldódjon minden szárazanyag, és alaposan elkeveredjen a mész.

Amire kitérnék, mert szerintem sokakban kérdések fogalmazódnak meg.
Sima zsákos oltott mész, 25 kg 6-800 ft. Tüzép telepen, gazdaboltban, fatelepeken kapható.
Mi festeni vettük, de úgysem fogy el, a fele sem. Most majd teszek róla, hogy nyár végéig mégis elfogyjon. Ha nincs udvarod, és az ezzel járó melléképület, ahol tárolható lenne, akkor szerintem a zsák mész elüldögél az erkély egy sarkában is, visszacsomagolva és letakarva. Sugárzó nap ne érje, mert kiszárad, gyengül.

Mikor a felforrt vízben feloldódott a szóda, akkor várok kicsit, és egy egy sima tésztaszűrővel leszűröm. Apróbb darabok nem baj, ha maradnak benne, úgyis fogjuk turmixolni is, és melegíteni is.

Ebben az állapotban tesszük bele a kimért zsírt. Ez lehet sima bolti dobozos préselt zsír (legjobb a keménység szempontjából), szintén boltban kapható sütött zsír, vagy akár már használt, leszűrt (nem égett!) zsír is.

Most jön a 2 órás főzés. Amit mindenképp lassú tűzön, nyitott ablak mellett végezzünk. Időnként megkeverve hagyjuk lassan főni, majd mikor látjuk, hogy összeállt az anyag, akkor elzárjuk a tüzet, és hagyjuk kihűlni. Ha hűlés után is még szét van válva, érdemes botmixerrel átmenni rajta, szép krémes lesz.

Hűlés után, mint minden szappant, kibélelt fiókba, formába szedünk, és úgy hagyjuk érni másnapig. Ekkor fel lehet darabolni, a szappan kész. Mivel főzött, melegeljárásos szappan, pár nap múlva ki is lehet próbálni.

a szappan amúgy hófehér, de valamiért kéknek tűnik
Nekem két napja van kész, de ma már egy zsírfoltos ruhán ki is próbáltam. Színes pamutpóló volt, tegnap forró zsírba ért bele. Szépen kijött, és a ruha színét sem vette ki. A kezem nem szárítja, többször kezet mostam vele. Illata átlag natúr szappanillat. Ettől függetlenül hagyom állni, száradni, mert van más használható mosószappanom, csak mindenképp tudni akartam, hogy milyen, érdemes-e többet gyártani.

Ami miatt mindenképp érdemes, az a sok mészfelesleg, ami eddig kárhozatra volt ítélve, és az a lehetőség, hogy nem kell a drága nátront erre használni. Főleg ha valakinek nehezen hozzáférhető.

Azt hozzátenném így a hónapok távlatából, hogy a kudarcra mindenképp készüljön fel aki nekikezd, mert a mész is gyengül az állás során. Ha nem elég erős, akkor a szappan lágyabb lesz, maradnak benne elszappanosítatlan részek. Én ilyenkor állagtól függő mennyiségű nátronnal dolgozom át. Szóval bizonytalan erősségű, kipróbálatlan mész esetén kisebb adaggal kell kipróbálni. Ha nem jó, akkor inkább az alap mész és mosószóda mennyiségen kell 5-10%-ot emelni.

10 megjegyzés:

  1. SZERETEK HOZZÁD JÖNNI MERT MINDIG OLYAN JÓ DOLGOKRÓL ÍRSZ.ÖRÜLÖK ENNEK A SZÓDÁS SZAPPANNAK IS,MAJD KIPRÓBÁLOM EGYSZER.FÜRDŐ,HAJMOSÓ SZAPPANT IS LEHET ÍGY,EZZEL A TECHNOLÓGIÁVAL?

    VálaszTörlés
  2. Most válaszoltam valakinek erre mailben :)
    Szerintem a végén, külön hozzátett super fattel, illetve az olajokat más mennyiségű lúg szappanosítja el. A kalkulátorral egy arányt lehet nézni, és aszerint.

    Én ezzel a szappannal mosom két napja a foltos, kézimosós cuccokat, a kezem bírja.

    VálaszTörlés
  3. Szia, Heni, most jutottam ide , hogy megnézzem a mosószódás szappanodat. Nagyon tetszik! És pláne, hogy végre vannak használható leírások a melegeljárásról! Eddig én mindig főztem a szappant, mert 70 fokot nem tudtam csinálni a gázon, de most már értem :)
    B. Noémi

    VálaszTörlés
  4. Örülök, épp most írom a tapasztalataim a meszes-szódás hajmosószappanról :)

    VálaszTörlés
  5. hűű, de jóó! De jó lenne ha kisebb adagban is lehetne kapni meszet, akkor én is csinálnék. Utána is nézek

    VálaszTörlés
  6. Patrícia, vagy kérj valakitől, ilyesmiből mindig van maradék :)

    VálaszTörlés
  7. Kértem, de az egyik mesterember kijelentette, hogy ma már nem oltott mésszel dolgoznak, hanem helyettesítő anyagokkal :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így nem tudom honnét vegyek, mert csak 25-50 kilós zsákkal kaphatóak. Abból elláthatnám a város évi szükségletét :)))) Poralakban is kerestem, 50 kilós kiszerelésben van.:( Pedig minden más van itthon hozzá

      Törlés
  8. Kedves Heni!A zsír mikor és hogy kerül bele?Szeretném kipróbálni mert jónak tűnik.Köszi!

    VálaszTörlés
  9. Kiegészítettem az írást, most már egyértelmű :)

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...