Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Melegeljárás a tűzhelyen

Azaz nem a sütőben. Mert az nekem kényelmetlen. Kezdve attól, hogy a szappanos lábosom nem fér a régi fajta gáztűzhelyem sütőjébe, és 15-20 perenként kivenni sem volt kedvem. Így aztán sosem készült még ilyen szappan nálam.
Télen, a sparhelt hűsebb részén már igen, de gázon sosem.
Pedig milyen egyszerű! Csak maximálisan oda kell rá figyelni, de azt hiszem ezt már a hideg szappannál is megtanultuk.

Az első meleg szappant a gáztűzhelyen, gyakorlási céllal készítettem. Másnapra vártam a futárt a Holt-tengeri iszappal és levendulával, és sürgősen el kellett készíteni, hogy következő nap vihessem az illetőnek.

Szóval gyakorlásképp összedobtam egy csalánszappant. Elkevertem a zsírokban a csalánfőzetben feloldott lúgot, majd pudingosodás után felraktam a gázra, alaplángra. Kevergettem egy rozsdamentes habverővel, majd vártam mi lesz. Elkezdett köpködni, szóval gumikesztyű is célszerű! De kevergetve a köpködés leállt.

Egyébként a kezemre köpött pöttyöt ecettel leöntöttem, és lemostam. Másnapra lett egy kis seb, de fájdalom nincs, mert az ecet semlegesítve a lúgot, az nem tudott mélyre égni a bőrbe.

Itt lezártam a gázt alatta, mert úgy gondoltam elérte azt a hőfokot, ami kell neki, és mivel a lúg egy exotherm anyag, lezárás után még tovább fog melegedni. Így is lett, még láthatóan dolgozott az anyag. Ekkor nem fotóztam, csak másnak, ezért fotók lentebb lesznek.

Azt el kell mondanom, hogy itt, a csalános gyakorlószappannál más is főtt a tűzhelyen. A szappanos lábos mellett egy nagy öntöttvas wok, és egy másik nagy lábos volt, mindkettő aktívan főzve a forró ételt. Ráadásul a szappan miatt lefedve, tehát a gőzt a fedő pereménél, oldalra bocsátották ki, egyenesen a szappanos lábosomra.
Ennek azért van jelentősége, mert ennek a szappannak nem kellett újra alágyújtani, az egész átalakulási folyamat végbement benne, aktív tűz nélkül, csak az oldalról kapott gőzt használva.
Én magam is nagyon csodálkoztam, kellemes felfedezés volt.

Ahogy először láthatóan tovább melegedett a massza, majd megemelkedett. Kevergetés hatására lentebb ment, de látszott: most gélesedik, fényessé vált. Majd keményedett, és homogén lett. Itt kivettem egy részt belőle, mert csíkos szappan volt a terv. A maradékba belekevertem a csalánpépet, és gömbölyű edénybe rétegeztem. Ez lett:
A sok csalánpép miatt puhább még, őt nem próbáltam. Egyébként ha beletettem volna a csalánpépet a pudingba, akkor szép, egységes zöld lenne a szappanom. De mint írtam, csíkosat akartam.

Következik a levendula, fotókkal.
Semmi más nem volt a tűzhelyen, de az anyag exotherm tulajdonsága ugyanaz. Így mikor felmelegedett, köpködött kicsit, akkor alapos átkeverés után elzártam a gázt alatta.
 Hagytam hűlni kicsit, majd újra begyújtottam. Megint végigment egy folyamat, azaz melegedett, köpködött, kevertem. Közben persze változott:
 Elzártam, pihent, újra tűz, majd keverés:
A végén elért egy keverhető állagot, amikor beletettem az illóolajat, és formába szedtem.

Szerintem ennél egyébként célszerű a lúg mennyiséget csökkentve super fatezni a szappant, mert a végén nehéz lehet a keverés. Merthogy minden olajféle és hozzáadott egyéb anyag változtatja a kész massza állagát. Ha a kalkulátorban megváltoztatjuk a super fat értéket 10%-ra, akkor egyből 5% super fat lesz a szappanunkban.


A levendula szappanom ilyen lett:

A Holt-tengeri iszaposnál volt egy kis vacillálás, hogy magát a száraz iszapot mikor tegyem bele. Végül beletettem pudingos állapotban, összekevertem, és alágyújtottam. Elsőre alig lehetett megmozdítani, mert a száraz iszap pillanatok alatt megkötötte a masszát. Ezért kikapcsoltam a tüzet, és egy kevés vízzel higítva átkevergettem. Jó izmos meló volt, de azt hiszem ha a száraz iszapot kis vízzel elkeverve adtam volna hozzá, akkor ez sem lett volna probléma.
Ez az anyag is hasonlóképp működött, mint a levendula, így csak a kész szappanról mutatok képet:
ebből még minták is készültek, ahol jól látszik, kis ráhatással az apró szilikon formába is bele lehet küzdeni:
A színe egyébként ugyanaz, csak a fényviszonyok mások. Felvágás reggel volt, akkor voltak a szappanok 10 órásak. A Holt-tengerit este már használatba vettük, teljesen érett, natúr illata van, nincs benne illó. Hajat is mostam vele, ma pedig a levendula-próba jön :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...