Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Receptek meg egyebek

Frissítettem a receptes oldalam, hamulúggal, mosógéllel. Pár dolgot leszedtem, mivel a félig főzött mosószappant felesleges, kísérleti eljárásnak tartom, a hamulúgot pedig kár a szappanfőzéshez pazarolni, így azokat eltüntettem.

Kísérleteztem egyébként a hamulúggal, mint elszappanosító lúggal, de nem akart összejönni. Gyakorlatlan lévén nem akartam több időt szánni erre, főképp hogy nincs egy normális leírás sehol.

A korábban írt meszes-szódás szappan remekül működik, szuper folteltávolító, és semmi NaOH :) Nem ez volt a fő cél, mert engem nem zavar a nátronlúg, de van aki fél tőle, így kezdésnek szerintem jó módszer a meszes szappan. Ráadásul a mész és mosószóda mindenhol hozzáférhető, nem igényel különleges tárolást, nem marja szét az embert, ha rácsöppen a friss anyag.
Igen, nekem a meszes szappan sikerélmény, egy új fejezet, ami arról szól, mit kezdjek a házfestés után megmaradó 20 kiló mésszel. Azt hiszem vadászom az olcsó zsírt, és sok-sok mosószappant fogok főzni :)

Már készült a fenti szappannal a mosógél is, ami kissé híg, de mos. Szerintem nem az állag a lényeg. bár mikor felolvasztottam, akkor sűrű és rugalmas volt, lehet hogy az 5 liter víz sok neki. Majd kísérletezem, de mondom: nem az állag ami számít.
A hamulúgomat pedig mosógélhez használom, innentől nem teszek a szappanba, mert pazarlásnak érzem. Főképp nyáron, amikor nincs annyira utánpótlás. A mostanit is már a szomszédból kaptam. És bár ígért még a néni, de az is elfogy egyszer.

Próbáltam a meszes szappant színezni, de kábé két perc alatt megette a cékla színét. A mész ugye minden vizes alapú színezőt megesz. Olajok? Talán. Majd készítek jó zöld csalánolajat, megpróbálom az avokádómagot, ilyesmiket.

Illatosítani lehet. A geránium illata megmaradt, de az egy erőteljes illóolaj.
Ha valaki mosakodószappannak szeretné, akkor szerintem super fatet mindenképp tegyen hozzá. Bár nekem nem száradt ki a bőröm (nem jobban, mint máskor), de vannak érzékenyebb emberek. Persze ki fogom ezt is próbálni, azaz super fattel mosdószappant készíteni belőle, és majd beszámolok.

Meszes szappan olívával? Nem próbáltam, de mindenképp figyelembe kell venni a különböző zsírfajták lúg igényét. Az sertészsír, mint alap működhet. Ehhez képest kell a kalkulátorral kiszámolni, hány % az eltérés a lúgigényben. Lefelé vagy felfelé, és ebből ki lehet okoskodni, hogy olívához mennyi mész és szóda kell. Ezt is ki fogom próbálni.
De egy egyszerű példa:
Lúgszükséglet 5% felesleggel számolva:
1 kg zsír: 134,118 gr
1 kg olíva: 128,699 gr

A kettő közt 4-4,5% különbség van (134,118:128,699=.1,0421)
Akkor a mész és szóda mennyiségét is mondjuk 5%-kal kell csökkenteni, vagy eleve 10-15% super fatet hozzátenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...