Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Meszes-szódás levendula szappan



Melegen készült, fent a gázon. A korábbiakban leírtak szerint kiszámoltam a kellő mennyiségű meszet és szódát, 8% zsírfelesleggel dolgozva. Azaz ennyi marad a szappanban mint super fat, az olajokból.
levendulafőzet+mész, szóda
elkevert levendulás mész-szóda
Elkészítettem a levendula forrázatot, majd a szűretlen, meleg folyadékot ráöntöttem a kimért mész-szóda keverékre.

Botmixerrel alaposan elkevertem, majd az olajokra öntöttem. Ezt is elkevertem, majd alágyújtva elkezdtem alaplángon melegíteni.
kezdődik a főzés

Lassan elkezd átmelegedni, elvegyülni.
melegszik
 Majd forrásba jön, ez már meleg, itt le kell kicsit zárni, hagyni hűlni.


 Mixerezés után kiderül: túlmelegedett, szétvált, jobban ki kell hűlnie. Persze, az anyag a tűz elzárása után tovább melegszik, a turmixolás után még melegebb lesz.
nem úgy néz ki, hogy sikerült, ugye?
Várunk, 10 percenként átkeverve. Ami meg is hozza a kívánt eredményt, a massza összeáll, kiönthető. Azért írom le, azért rakok fel ilyen állapot fotókat, mert nem kell megijedni, ha nem áll össze a masszánk, ha szétválik. Ilyenkor egyszerűen túlmelegedett, kicsit hűteni kell, akár vízfürdőben, akár szimplán hagyva a kinti levegőnek, hogy végezze a dolgát.

És sikerül, mert ha eléggé lehűlt, akkor összeáll. Akkor a mixerezésnél egyszer csak krémesedni kezd, és egyben is marad. Mikor pedig elérte a 40 °C-t, akkor mehet bele az illóolaj is, majd lehet formába szedni.

A másik fontos dolog, ami többekben felmerülhet: a mész-mosószóda nem rossz a bőrnek?
Akkor válaszolok: pont annyira, mint a marólúg, nátronlúg.
Önmagában senki nem kenné a bőrére, de a zsiradékokkal elreagálva már szappanná válik. A kétféle anyagból szappan lesz, nem meszet, szódát, nátront kenünk magunkra.
Tehát pont annyira lúg, mint a nátronlúg, csak könnyebb vele dolgozni. Akkor is, ha ezzel nincs hideg eljárás, ami valljuk be, csak egy könnyítés a nátronos szappanoknál, de az igazi szappanozás az a melegeljárás, a főzés.

5 megjegyzés:

  1. Szia

    Tanácsot kérnék:

    Csináltam meszes,szódás szappant.a "végén"kivált a szappan,vártam ahogy írtad és mikor kihűlt akkor átkevertem habverővel,jól összeált,aztán tettem bele aloe pépet.Mikor kiszedtem a formából akkor olyan volt mint ha egy mákrémet vennél ki egy dobozból,szét lehetne morzsolni mint az élesztőt.Egyszerűen nem tudom mit ronthattam el,kellett volna még főzni?Mostanában nem megy nekem ez a szappan főzés.Mindent úgy csináltam ahogy írtad,csak lehet türelmetlen voltam és kellett volna még főzni.

    Kérdés hogy most mit kezdjek vele,ha újraolvasztom akkor elveszik BELŐLE az aloe nem gyógytartalma?

    VálaszTörlés
  2. Igen, biztos megsemmisül az aloé a melegítés hatására, de én sosem használtam.
    Azt vettem észre, hogy az olajos meszes szappanok lágyabbak. A zsíros szuper kemény, de az olajjal egyszerűen nem keményednek meg teljesen a szappanok(a nátronnal megszokotthoz képest). Ettől még elhasználjuk, csak tovább "érik", mert puhább.
    Én a technikát meghagyom mosószappannak, mert ráadásul a meszes mintha dörzsölne is. Igaz csak finoman, de mondjuk babaszappannak nehezen tudom elképzelni :/

    VálaszTörlés
  3. szia Heni, jól értem, hogy NaOH helyett mosószódával szappanosítod az olajokat? Nem tudom, szabad-e kérdezni tőled arányokat. Mármint hogy az olajok e.sz. számát lehet-e alapul venni a szódához? Vagy egészen mások az arányok?? Szeretném megköszönni, hogy ilyen részletesen leírtad a főzős technikát, mert tegnap dobtam ki egy adatot, mivel úgy tűnt, külön van a kemény és külön a folyékony rész.. hiába főztem, sehogy sem akart összeállni... Azt gondoltam, az arányokat rontottam el valahol. Most bosszankodom emiatt, mert egyszerűen le kellett volna vennem. Ez a 70-80 fok éppen jó lett volna, de nekem végig forrt... szóval köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Ez egy próba volt, kaptam egy receptet, kipróbáltam mosószappannak, majd kitaláltam miként lehetne átváltani egyéb olajokra, pipereszappant készíteni így.
      Nos, arra jó, hogyha nem jutsz nátronhoz, ami valljuk be, esélytelen, mert kapható. De amúgy a mész és mosószóda is azért szappanosít, mert nátronlúg keletkezik belőle, mármint a kettő keverékéből.

      Törlés
  4. szia Heni, jól értem, hogy NaOH helyett mosószódával szappanosítod az olajokat? Nem tudom, szabad-e kérdezni tőled arányokat. Mármint hogy az olajok e.sz. számát lehet-e alapul venni a szódához? Vagy egészen mások az arányok?? Szeretném megköszönni, hogy ilyen részletesen leírtad a főzős technikát, mert tegnap dobtam ki egy adatot, mivel úgy tűnt, külön van a kemény és külön a folyékony rész.. hiába főztem, sehogy sem akart összeállni... Azt gondoltam, az arányokat rontottam el valahol. Most bosszankodom emiatt, mert egyszerűen le kellett volna vennem. Ez a 70-80 fok éppen jó lett volna, de nekem végig forrt... szóval köszi

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...