Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Mosás szappanreszelékkel, szappanszínezés pirosra

Az olvasztott szappanreszelék

Az előzőekben leírtakhoz tenném hozzá, a szappanreszelékes mosás nem jött be nekem. Igaz, extra koszos gyerekeim vannak, ők aztán mindent megtesznek azért, hogy ki tudjam fejleszteni a legjobb folttisztító hatású mosószappant :)
De ezt is ki kellett próbálnom, hogy be tudjak számolni róla.

A helyzet az, hogy az általam készített szappan ilyen felhasználással van akinek bejön.
Készítettem reszeléket, és feloldottam kétszeres vízben, vártam, míg felolvad, néha átrázogattam, majd botmixerrel egyneműre kevertem.
Kipróbáltam, 2 nagy evőkanállal tettem a mosásba, és azt tapasztaltam, hogy a kevésbé mocskos ruhák tiszták lesznek, de illat szempontból nem frissülnek fel kellőképp.

Tehát nem büdösek, de van valami a háttérben. Másodszor is átmostam őket, most már tettem az olvasztott reszelék mellé fél deci hamulúgos mosófolyadékot, és az eredmény teljesen kielégítő, tökéletes lett.
Szóval örülök, hogy valahol működik, de nálam nem.

 Egyébként állagra olyan, mint a 80-as évek kedvelt joghurthabja.



A piros szín

A színezést általában a szappankészítési folyamatok végén csináljuk. Ekkorra már a zsiradék elvegyült, elreagált a lúggal, szappan lett. Ugyan érnie még kell, de akkor is szappan.
Arra gondoltam, hogy a főzésnél a pirospaprikát a zsiradékban kell kioldani, akkor lesz szép az étel színe, vízben kevésbé oldódik.
A pörkölt piros, illetve vörös, akkor a pirospaprika a szappanban vajon miért narancssárga?
Persze a lúg is megeheti a színét, de ki kellett próbálni másképp.
Mégpedig úgy, hogy a langyosra felolvasztott, elkevert zsiradékba kevertem a pirospaprikát, és ezután lúgoztam, kevertem készre a szappanmasszát.
Két merőkanálnyi olajról, és egy teáskanálnyi pirospaprikáról beszélünk.
A szappan most egy hetes, hidegeljárással készült, és szerintem szép a színe.


Egyébként nem fogok csak egyszínű piros szappant gyártani pirospaprikával, mert semmi értelme belerakni csak emiatt a szappanba.
A tetejére mintának, dísznek oké, egyszínűnek pedig jók az agyagok. Pl. rózsaszín vagy vörös agyag. Annak még a bőr szempontjából is van értelme.

Ez egy érdekes kísérlet volt, amit azt hiszem fokozni fogok úgy, hogy pár teáskanál pirospaprikát beáztatok pár napra olívába, és utána lesz belőle szappan.
Egyébként sok mindent kipróbáltam, ami tényleg természetes. Például hogy milyen színe lesz a szappannak a szilvától, a levendulavirágtól, kék agyagtól, indigóvirágtól, és eddig kék vagy lila színt nem sikerült produkálni.
Tudom, a piacokon árulnak kézműves szappanokat, amelyek közt van pl. lila is, és esküsznek a levendulaolajra, rózsaszín szappannál a rózsasziromra, stb.
Szappanos körökben viszont tudvalevő, ilyen színeket csak szintetikus szappanszínezékekkel lehet elérni. Amivel nincs gond dísz szappanoknál, de a legtöbb ember mosakodni szeretne a vásárolt szappannal, számukra pedig ez átverés.
A szappankészítőknek pedig azért rossz, mert nem képesek elmagyarázni az érdeklődőknek, hogy márpedig ilyen színű szappan nincs, mert a lúg barnát, szürkét, halványsárgát alkot belőle.

4 megjegyzés:

  1. Gyönyörű színe van ennek a szappannak! Én is próbálkoztam pirospaprikával, de az enyém is narancssárga lett, pedig én is olajban oldottam fel. Nem tudnál tanácsot adni, mit csináljak másképp? Lehet, hogy az a baj, hogy csemegepaprikát használtam?

    VálaszTörlés
  2. Érdekes, telefonról nem jön ide a válaszom, de a kérdező megkapta :)
    Szóval:
    meleg olajban oldottam a paprikát, és nem szűrtem

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...