Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Fogkrém, szájvíz

Régi probléma, hogy fluoridmentes fogápolószerhez jussunk, lehetőleg megfizethető áron. Ez nem egyszerű, főleg ha az igényeinkben az SLS és egyéb habosító méreg-tenzid mentesség is szerepel. Mert vagy az egyik, vagy a másik ott van. Ha egyik sincs, akkor szacharin, parfüm, színező, vagy valami dioxin biztos. És elég drága egy ilyen fogkrém.

Nézegettem recepteket, tervezgettem.
Azt kellett látnom, sok-sok recept van, de majdnem mindenki habosítani akar.

Mivel lehet habosítani házi kencekészítéskor?
Szappanporral.
Elkészítettem egy kis adag fogkrémet szappanporral, mert az aztán akad bőven.
De ki is dobtam, mert szappanízű volt.
Gondolkodtam, minek is a hab? Jobban kiöblíti a szájat? Nem hinném. Szerintem egyszerűen elhitették velünk: ez kell a teljes tisztító hatás eléréséhez.
Az alapos és teljeskörű fogápoláshoz hozzátartozik a napi 2-3 fogmosás, és ha megoldható, akkor a fogmosás utáni szájöblítés. Most hagyjuk az elektromos fogkefe-szájzuhany-fogselyem triót.

A sima fogporos fogmosás után marad némi szájszag, akkor is, ha felturbózzuk mondjuk borsmenta illóolajjal. Mivel a fogport megszokni lehet, de annyira nem jó az a por érzés a szánkban, hogy sokáig ott tartsuk. Lényeg, nem viszi el 100%-ig a reggeli ébredő szájszagot.

Ennek ellenére fogpor (zeolit) volt a fogkrémem alapja. Mert azt tapasztaltam, hogy a simán gyógyfőzettel és illóolajjal kikevert fogpor már sokkal jobban működik.
De ezt még adagolható állagúvá kellett tenni, és be kellett szerezni egy lehetőleg utántölthető tubust. Mert az óvodába sem akartam fluoros fogkrémet vinni. Örülök, hogy betartják a gyerekemmel kapcsolatos kérést, miszerint csak a sajátjával mosson fogat.

Ilyen tubustégelyt vettem: az Ökokuckóban.
Egyszerűen kezelhető, akárhányszor utántölthető, elmosható.
Az ovis példányra ráírtam a gyerekeim nevét, megmutattuk az óvónéninek a használatot, és ennyi az egész.


A fogkrémem pedig:
3 evőkanál sima fogpor
1 evőkanál kaolin (fehér agyag, patikából)
5 csepp borsmenta illóolaj
3 csepp narancs illóolaj (aminek jó az íze, az rakható bele: kevés vízbe cseppenteni kell egy-két cseppet, és öblögetéssel kóstolni)
1 evőkanál olívaolaj
2 evőkanál zsálya-mentafőzet
a főzet persze lehet bármilyen gyógynövényből, fűszerféléből (kamilla, fodormenta, fahéj, szegfűszeg, kakukkfű, apróbojtorján, stb.), vagy sima vízből is.
Az illóolajok tartósítanak is, de akár pár csepp propolisz tinktúra (alkohol!) vagy Grape vital csepp is megoldja ezt a gondot. Esetleg olíva helyett a búzacsíra olaj, ami egy kedvelt natúrkozmetikai tartósítószer.

Emellett lehet szájvizet is készíteni ezekből a főzetekből. A szájvízbe is jól jönnek az illóolajok, főképp mivel tartósítanak is. Mehet bele pár csepp propolisz tinktúra, amit célszerű még a forró gyógynövény forrázatba cseppenteni, hogy az alkohol elszálljon belőle.

A fogkrém már magában is teljesen jó a szájszag és lepedék ellen, de a szájvízzel igazi nyerő párost alkotnak :)

6 megjegyzés:

  1. Tervezed árulni is? Ha igen, milyen árra lehet számítani??? Én már hónapok óta szeretnék fluor-mentes fogkrémet. Én az oviban hagyom a régit, nálunk nem variálnának, hogy csak az övét adnák neki. Itthonra vettem olyant, amiben nem találtam fluort. Az enyém sós - fú, de nehezen viselem, a pároméban nem vagyok biztos, hogy a fluor hiánya mellett nem tartalmaz-e más sokféle sz...-t, de ő nem volt hajlandó a sóssal fogat mosni. A kislányom a magáét már megszokta szerencsére. Weleda termék az enyém is, övé is - jó drága. De ezeket találtam egyáltalán. Kipróbálnám a tiédet, ha tényleg jó - és mondjuk nem erős a lányomnak

    VálaszTörlés
  2. Kérdés, mintegy felmérés: milyen tubusban képzelnéd el az árusítást? Az utántölthetőben? Ha kiürül hogy töltöd újra? Vagy sima tubusban, ami eldobható?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, igen. Gondolom, számunkra az eldobható volna a praktikus - ha van olyan.

      Törlés
  3. Kedves Heni!fogport honnan tudnék beszerezni? és mindegy hogy milyen?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Sima Dentomin. Dm, patika. De vigyázat, ne a habzót vedd, mert abban SLS van. A dm-ben amúgy 500 ft, és kb.7-8 evőkanálnyi. Ha találsz patikát ahol adnak kaolint, az pedig 260 ft körül van 100 gramm.

      Törlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...