Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Mosógél gesztenyefőzettel

Már elég rég vége az előző fűtési szezonnak, hamum már nincsen, így kényszerből ismét az anyaghoz nyúltam. Azaz mosószódás-szappanos mosógél készült.
Ennek receptje:

200 gr mosószappan reszelék
350 gr mosószóda
14 liter víz

Az eljárás a szokásos, szappanreszelék kétszeres vízben való olvasztása, esetleg botmixerrel való egyneműsítése langyos vízben. Ehhez a mosószóda, ami 40 C felett oldódik! Elkeverni, majd apránként hozzá keverni a többi vizet. Nagy segítség végig a botmixer! Mikor kész, lehet flakonozni, meg is volnánk. Extraként lehet bele tenni ebbe az adagba fél kiló bóraxot, még jobb folttisztító lesz a mosószerünk.

A gesztenye:

Itt figyel a magyar mosódió az erdőben.
Teli van a fák alja gesztenyével, most érdemes gyűjteni. Még frissen meg kell hámozni, mert összeszáradva nehezebb. Ha nincs rögtön időnk rá, akkor pucolás előtt 1-2 órára langyos vízben puhíthatjuk, de 1-2 hétig egy nejlonban felakasztva elég levegőt is kap, hogy ne penészedjen, és meg sem szárad.
Csak ne vizesen kerüljön zacskóba...

Megpucolva lehet negyedelni, szeletelni, illetve reszelni is. Én elsőnek a feleket negyedeltem, azaz egy szem gesztenyét 8 felé aprítottam, és úgy forraltam fel vízzel.
10 perc forrás után ítéltem késznek, ez a folyadék már jó felmosásra, mosásra, kézmosásra, elszántabbaknak hajmosásra is. Pont annyira tisztít mint a mosódió, tehát csodát várni nem kell tőle, de nem rossz.
Következő alkalommal lereszeltem a gesztenyéket, és lássunk csodát, sokkal jobban felhabzott a forralt lé.
Mivel a reszelés sem tart sokáig, hiszen mosódióhoz méretezve 6-8 db kell 1,5 liter vízhez.

A gesztenye tárolása:

Leszedve szellős helyen el lehet tartani, de ki fog száradni. Akkor már  nehezebb pucolni. De 20 percig langyos vízbe áztatva kissé felpuhul, ismét lehet pucolni.
Vagy megpucolva tároljuk szellős helyen, vászonzsákban lógatva.
Ha kiszáradt a pucolt gesztenye, akkor le is lehet darálni, és gesztenyelisztként tárolni, akár befőttes üvegben.

Szóval semmi csoda nincs ebben, csak annyi a lényeg, hogy használjuk a saját környezetünk adottságait, ne messze földről hozott árukban lássunk megoldást, mikor van nekünk is környezetbarát mosószerünk.

Ebben a mosózselémben 3 liter vizet helyettesítettem gesztenyéből kiforralt lével. Ami amúgy élénksárga, de mire zselé lett kifehéredett.
A gesztenyével való mosáshoz annyit, hogy ugyanúgy mint a mosódió, nem oldódik fel a vízben. Tehát eltömíti a szűrőt, ha simán a mosógépbe tesszük. Zokniba lehet kötni a reszeléket, vagy egy kis lekötött szájú zsákba. 4-5 alkalommal lehet használni, de még ekkor is lehet benne szaponin, szóval érdemes kifőzni felmosószernek.

Szedéskor arra figyeljünk, hogy a gesztenye vadállatok tápláléka télen, tehát hagyjunk nekik is. Nem önzően kell kihasználni a környezetet, hanem okosan és körültekintően a hasznunkra fordítani a javait.

Ha a gesztenye gyógyhatásainak kiaknázása is érdekel, kattints ide.

10 megjegyzés:

  1. Annyira jókat írsz, Heni!!! Ezt nem tudtam. Nálunk már mindenki összeszedte a gesztenyét. Remélem, jövőre eszembe fog jutni, amit írtál. Nem fog? Nem fehérít? Akkor most egy mosásra kb. hány darab gesztenye kell lereszelve? Ha már megpucoltam, végtelenségig eláll? Használhatom, reszelgethetem a következő gesztenye-érésig? Bocsika - valószínűleg hülye is vagyok annyira, hogy ha ezekre megírtad a választ eleve, én azt nem fogtam fel a laikus agyammal:)

    VálaszTörlés
  2. Nem fog, az biztos. Nem fehérít, szerintem normál mosószernek felel meg, ami mellé kell mondjuk szódabikarbóna a fehérekhez, vagy folttisztító a foltosakhoz.

    6-8 gesztenye/mosás, 4-5 alkalommal használva.

    Olyan helyen kell lereszelve tárolni, ahol ki tud száradni. Ha kiszáradt, akkor lehet eltenni vászonzsákba, rossz kispárnahuzatba.

    VálaszTörlés
  3. Darálható is, mondjuk diódarálón?!

    VálaszTörlés
  4. Az ugyanaz szerintem mint a reszelő :)

    VálaszTörlés
  5. szia Heni!
    Ez már korábban bennem is megfogalmazódott, hogy a közvetlen környeztünkben kell keresni a lehetőségeket, nem használjunk mosódiót!
    Van még egy növény, a ún. bolhavirág, ami igen szapora az Alföldön, annak a gyökere is szaponint tartalmaz. Nem próbáltam, de régen használták mosásra. Ez is megérne egy próbát. Évelő növény, hosszú vaskos gyökeret fejleszt.
    Tetszik a hitvallásod: környezetünkből a környezettel együtt! Egyre inkább efelé tendálok én is.

    VálaszTörlés
  6. Szia! Nézegettem a szappangyökeret, nem ismerem fel, de ami késik nem múlik :)
    Lehet amúgy szedni, ha nálad felismerhető, szerintem a gyökeréből kifőzhető a szaponin.

    VálaszTörlés
  7. Szia!

    elkészítettem a mosógélt gesztenyéből, mennyi kell a kész gélből egy mosáshoz a gépbe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      100-120 ml, ruhaállapottól függően. De majd te kitapasztalod, hogy a tiédből mennyi kell :)
      Heni

      Törlés
  8. Az enyhe burgonyaszerű szag csak nálam volt erősen jelen? Illóolaj hozzáadásával csak rosszabb lett a helyzet, émelyítő szaga lett.

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...