Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Meleg eljárás a tűzhelyen, képekkel

          Azaz nem a sütőben, nem 3-4 órán át, hanem gyorsabban és kevesebb pakolgatással. Mert engem bizony elrettentett a meleg eljárástól az, hogy a sütőből ki-be pakolásszam a forró, lúgos eleggyel teli lábost. Így én megalkottam a saját módszerem, és gyakorlom is már hónapok óta.



        A szappan készítésének hideg része ugyanaz mint eddig. Azaz a kimért zsiradékba beleöntöm a feloldott, ugyanolyan hőmérsékletű lúgot, és alaposan elkeverem.

        Fontos! Meleg eljárásnál mindig tartsuk a 36-38% folyadékmennyiséget, máskülönben túl száraz, és vágásnál töredező szappant kaphatunk. Kivételt képez az olyan eset, mikor savas anyagot (pl. gyümölcslé-pép, zöldséglé-pép, fűzfakéreg-->szalicilsav, stb.) illetve tejet-aludttejet adunk a szappanhoz, mert ezeket a meleg eljárásnál csak a végén, a super fat és illóolajok hozzáadásakor keverhetjük bele. Máskülönben kicsapódik, semlegesíti a lúgot, büdös lesz, stb.
         Nos, ilyen esetben ezeknek a folyékony anyagoknak a mennyiségét az alap folyadékból le kell vonni, különben puha és nehezen keményedő szappanunk lesz.

          Akkor megvan a hidegen elkevert, pudingos állagú szappanmasszánk, ami nem tartalmaz savas anyagokat. Ekkor a lábast feltesszük a tűzre, minimum lángon. A legkisebb lángon, lángelosztó használatával.

Kell neki kb. 10-20 perc (ez az elegy mennyiségétől is függ), míg elkezd bugyogni. Ekkor félig lefedjük, hogy ne csapkodjon ki a forró massza, de a gőz kijöhessen belőle. Szerintem hozzá sem kell tennem, hogy mindezt szellőzés mellett végezzük, mert a lúg gőze továbbra sem a tüdőnknek való!
Időnként megkeverjük valami rozsdamentes fém eszközzel, én nagy méretű habverőt használok.


 Olajoktól és lúgmennyiségtől függ, de nagyjából a tűzre rakástól számított 30-40 percen belül elérjük azt az állapotot, amikor is kettéválik az olajos-zsíros rész a folyadéktól.

Ekkor elzárjuk és mixerrel alaposan átkeverjük. Szépen el fog keveredni, krémes állagú, egynemű anyag lesz belőle.
 Ha ez nem rögtön történik meg, akkor sincs miért aggódni, mert lehet hogy túl meleg az anyagunk, akkor várni kell 10-20 percet hogy kihűljön kicsit, majd újra mixerezni.

        Mikor megkapjuk az egynemű anyagot, akkor figyeljünk, mert jön a kedvenc részem. Elkezd a lúgos anyag igazán dolgozni, elkezd a massza megnőni.
 Mielőtt elérné a lábos peremét, a habverőmmel elkeverem, így "leeseik", de újra feljön. Mindig elkevergetem, majd mikor abba hagyja a növekedős játékot, akkor megint mixerezem, és hagyom hűlve érni.
A növekedést nem mindig csinálja az anyag, hisz minden massza más anyagokból áll össze, nem reagál minden ugyanarra ugyanúgy. Ez fontos.

 El fogja érni a géles kinézetű állagot, ekkor már nagyjából fogható a hőmérséklete, de persze nem nyúlnék bele.
ki gondolná, hogy szappan lesz, igaz?

 Most már ott tartunk, hogy ha keverésre nem gőzöl, akkor mehetnek bele a illóolajok, a super fat, a savas anyagok, a tej. A két utóbbinál tényleg fontos, hogy lemenjen a hőmérséklet 50 °C alá, de az illóolaj is elillanhat, ha túl meleg az elegyünk!
Ha mindent belekevertünk, akkor szedhetjük formába, öntőfiókba. Takargassuk be, lassan hűljön ki, különben törékeny lehet a végeredmény.

Mosószappan esetében, mikor több százaléknyi lúgot használunk, mint a pipereszappannál, a folyadék mindenképp figyelmet igényel. Mivel a lúgot nem 5%-kal kevesebbre vesszük, hanem minimum 3%-kal többre, a szappan keményebbre és szárazabbra érik a lábosban. Emiatt a mosószappant 36-38% folyadékkal tanácsos készíteni.

Végeredményben ahány ház, annyi szokás, hogy klisésen fejezzem ki magam. Van az alap módszer, és van a mi módszerünk. Gyakoroljunk sokat, és alkossuk meg úgy, ahogy nekünk a legjobb.

Mint fentebb írtam, ahány anyag, annyiféle reakció. Akkor állj ennek neki, ha vállalod: akár el is romolhat. Ha nem vagy elég gyakorlott ahhoz, hogy tudd: miként kell kihozni a hibából egy masszát, azaz használhatóvá tenni, beledolgozni más anyagba, akkor ne fogj neki.
Akkor maradj a hidegnél, ami szinte elronthatatlan.

A meleg eljárás szappanjait használni szinte azonnal lehet. De tartósabb lesz a szappanod, ha hagyod állni, érni. Bár az érés ebben az esetben nem arról szól, hogy szárítana a szappan, hisz szabad lúg már nincs benne. Inkább a száradás, "összeérés" az, ami miatt idő kell neki. Óvatos becsléssel azt mondom 2-3 hét, de ez anyag összetételtől is függ.

64 megjegyzés:

  1. A vége akkor ugyanaz, csak másképp csinálod? Téged mi fogott meg ebben a módszerben, mi az, ami miatt ezt választod?

    VálaszTörlés
  2. Igen, a vége a használható szappan :)

    A kérdés kétféleképp érthető:

    -Azért jó a meleg eljárás, mert nem kell 1 hónapig érlelni a szappanokat.

    -Azért jó ÍGY a meleg eljárás, mert nem kell a sütőbe pakolászni a forró lábost.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Vagy az én figyelmemet kerülte el, vagy ez így konkrétan - a hülyék kedvéért, mint én - nem volt leírva, hogy nem kell aztán már érlelni... Na, így nekem is szimpatikusabb! :)Köszi az újabb "kulisszatitkot"! Remélem, hamarosan érkezik a hőmérőm nekem is:)

      Törlés
    2. Elnézést, ez kimaradt. Pár napot célszerű hagyni száradni, de ha elég kemény akkor már másnap használatba szoktam venni, kipróbálom őket.

      Törlés
  3. Sziasztok! Már egypár napja böngészem a blogodat. Tegnap este fél kettőig olvasgattam, habár négy órakor keltem a munkába. Szeretném megkérdezni, ha fele fele arányban oliva és pálmavajból szeretnék mososzappant késziteni, akkor hogyan számitsam ki a lug mennyiségét. És van öreg használaton kivüli püspökkenyér formám pléből, ezt ha kibélelem sütőpapirral, abba belerakhatom,? Köszönöm a segitségedet Emőke

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      A lúgkalkulátorral ki tudod számolni. Használat: http://ordogszappan.blogspot.hu/p/kalkulatorhasznalat-kepekkel.html

      Szerintem folpack+sütőpapír a tuti, azon nem folyik át semmi. De meleg eljárással amúgy sincs különösebben szabad folyadék a kész masszában.

      Törlés
  4. Ja persze melegeljárással szeretném kiprobálni, igy még nem csináltam.

    VálaszTörlés
  5. Mososzappan készithetek pálmavajból is? /sok van/ mondjuk 1kg vajból késziteném. Akkor a kalkulátorba az 5% zsirfelesleget nullázzam ki és az ez után kapott naoh és viz mennyiséget adjam hozzá? és aztán jön a nemtoom hány órás főzés, és kirakom a nem használt őzgerinc formába amibe öreg pelenkát rakok, és várok egy napot és kész?

    VálaszTörlés
  6. Ha kinullázod akkor 10%-kal több lúg kell mint amit a kalkulátor kiad. Vagy minusz 10-et irsz be és akkor nem kell szorozgatnod.

    A szappankészités, lúgoldás alapjait ismered?

    Igen, a meleg szappan másnap kipròbálhatò, 1-2 nap és teljesen használhatò.

    pálmazsirt nem ismerem, nem tudom milyen arányb an használhatò. De kis adaggal pròbáld ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez itt egy hibás válasz. 10% plusz lúg nagyon sok, főleg pálmaszappannál. 3% többlet minden mosószappannak elég :-)

      Törlés
  7. Igen, már készitettem egy-két szappant hideg eljárással, csak türelmetlen vagzok várni 3-4hetet, amig használhatom, és Te olyan jól leirod a melegeljárásos készitést, hogy szeretném kipróbálni. Köszi a segitséget.

    VálaszTörlés
  8. Már ott tartok, hogz a pudingosodott syappant feltettem a tűyhelyre és melegitem. a fenekén meg mindha oda akarna égni, de olzan fehér valami van ott. Ay rendben van?

    VálaszTörlés
  9. Segitség! inkább kiszárad és olyan porhanzosan száray, mit csináljak?

    VálaszTörlés
  10. Kevés vizet tegyél bele, de csak fél decivel kezdd, ha 1 kg az anyagod

    VálaszTörlés
  11. Minimum legyen a láng, nekem működik gázon is, és a sparhelten is, ami azért annyira nem szabályozható. De sosem száradt ki.
    Tiszta disznózsírral és 38% vízzel dolgozom mosószappannál.

    VálaszTörlés
  12. Hát elkészült a valami. Nem tudom minek nevezni. Gélesedni nem gélesedett, de olyan nedves mosópor jellegú lett. Meglátom, majd ha kihül. Ugye már akkor igazi syappanfőző lettem, ha már elkészitettem a legelrontottabb csontfehérnek készült mososzappanomat. Lehet, hogz mosopor lesy belöle. Majd megmondom.

    VálaszTörlés
  13. Tényleg nem ismerem a pálmaolajat.
    A kalkulátorból melyik pálmát választottad?
    Lehet hogy sok volt neki a +10% lúg?
    Merthogy a lúg is morzsalékossá teheti a szappant, ha túl sok van belőle.
    Csinálnék egy 0% lúgfelesleges adagot, és abba olvasztanám bele a végén ennek a morzsás adagnak egy részét.

    VálaszTörlés
  14. Várok holnapig, mit fog csinálni. aztán megprobálok valamit boszorkánzkodni.,de a fogása olyan mintha zsiros lenne

    VálaszTörlés
  15. olivaolajbol már csináltál mososzappant?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, de tettem már mosógélbe szappanmaradékokat, amik olíva olajosak voltak. De a 100% olívaolaj lágyabb, nehezen keményedő szappant ad, és a mosószappan lényege, hogy ne kopjon túl hamar, de tisztítson jól. Habozzon, stb. Az kemény zsírok jobban habzanak, a 100% olíva szinte egyáltalán nem. És gyorsabban kopik.

      Törlés
  16. Szia, megkérhetnélek, hogy állítsál nekem ossze egy szappanreceptet, 300gr disznozsir, 200gr pálmavaj mososzappannak. a kalkulátor kéri tolem a sf-ot meg a sok nemértem dolgokat. szeretnék még beletenni kukorica lisztet, hogy legyen egy kis dorzsike is benne. megprobálom melegeljárással elkésziteni.
    a tegnapi pálmaolajos szappanom olyan ,hogy porlékońy, a széleirol potyognak le a darabkák, de eggyel megmostam a kezem, és egyben maradt, de nagyon jol habzik, és kellemes az utánhatása is. Koszi

    VálaszTörlés
  17. 300 gr zsír, 200 gr pálmaolaj, 38% vízzel,-5% SF-tel:
    víz 190 gr
    NaOH 74,267 gr

    Szerintem talán a mínusz 10% SF mennyiség sok volt, maradj a -5%-nál

    VálaszTörlés
  18. Kedves SzappanÖrdög. Kezdőszappangyártó vagyok. Hideg technikával készítettem 3 féle szappant, ők érne is már szépen és várják a karácsonyt. De sajnos úgy tűnik kevés lesz... Arra gondoltam ma este kreálnék még valami szép szappant a te melegeljárásoddal. Nem tudnál ajánlani valami kevés alapanyagból megvalósítható szappant (konkrét recepttel?). És még egy kérdés: ha már szappanforma a szappan, akkor ugyanúgy formába kell tenni. Ott pihentetni és vágni, mint a hidegeljárásnál?

    VálaszTörlés
  19. Kedves Névtelen! Milyen olajod, zsírod van otthon? Úgy könnyebb receptet készíteni.
    8 órányi pihentetés kell a meleg szappannak is felvágás előtt, be kell takarni, hogy lassan hűljön ki.
    Mivel ez nem egy folyékony szappanmassza, néha kicsit bele kell nyomkodni a formába, fiókba. Én a bélelésre használt vászon rongyon keresztül igazgatom el, nyomkodom le finoman, hogy ne legyenek benne rések.

    Üdv, Heni

    VálaszTörlés
  20. Kedves Szappanördög! Ezt a receptet találtam az interneten: 250g olivaolaj, 200g kókuszzsír, 150g pálmaolaj, 200g sheavaj, 50g avokádóolaj, 20g rózsaszín agyag, 300g só(holt-tengeri),117g lúg, 323 víz. Már többféle szappant gyártottam kettőt meleg eljárással is. Ez is meleg eljárással készült nem írta hogy mikor kell belerakni a sót én a végén tettem bele. Sajnos az eredmény elég siralmas teljesen porhanyós lett. Sajnálnám kidobni esetleg ha tudnál abban segíteni hogy mit lehetne tenni azt nagyon megköszönném. Próbáltam felolvasztani egy kis vízzel de ugyanolyan maradt az állaga. Segíts!! Köszi!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Sószappant melegen nem csináltam, de ha semmit nem tudsz vele kezdeni, akkor apránként (10-20%) dolgozd bele másik szappan alapba. Így a távolból ennél többet nem tudok Neked mondani.
      A mennyiségek jók, talán kicsit túl sok a kemény zsiradék a szappanban. Max. ez lehet a baj.

      Törlés
  21. Szia!
    Szeretném kipróbálni ezt a meleg eljárást. Egy egyszerű recept kellene, mert többnyire hideg eljárásos recepteket lehet kapni. Kalkulátorral is lehet számolni meleg eljárásos szappanreceptet? válaszod köszönöm előre is!Üdv, Angi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Én csak a kalkulátorral dolgozom, azzal amihez leírás is van a felső címkék közt.
      38%-ra állítom a folyadékot, sima mosakodószappannál 5-15%-ra az SF-et. Attól függ, milyen alapanyagból, milyen bőrre szánom a szappant.
      Mosószappanhoz -3% vagy -5% az SF. Így lesz túl lúgozva.
      Remélem ezt akartad tudni, szép napot!

      Heni

      Törlés
    2. Igen, igen, köszi! Még csak annyit kérdeznék, hogy egy adott receptet el lehet készíteni hidegen és melegen is, vagy esetenként változik az összetétel, pl. a meleg eljáráshoz több víz kell.

      Törlés
    3. Ugyanazokkal a beállításokkal csinálom a meleget és a hideget is: 38% folyadék, 5% SF.

      35% folyadék alá hidegen sem megyek.

      Amit ebben a bejegyzésben írtam, savas kémiájú lúgoldó folyadékkal (zöldség, gyümölcs) nem tanácsos a meleg eljárás, mivel melegen semlegesíti a lúgot és nem keményedik meg a szappan.

      Kecsketejes szappant is készítettem már melegen, de nagyon óvatosan melegen tartva, mert a tejtől bebüdösödhet ha túlmelegszik.

      Törlés
  22. Szia,

    csináltam szappant ezzel a meleg eljárással. Nekem nem sikerült az a rész, amikor meg kellene emelkednie a szappannak, helyette vulkánok keletkeztek. A végeredmény viszont nem lett olyan rossz, bár kicsit száraz. Mit ronthattam el? Használható így a szappan? köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Nem baj ha nem emelkedik meg, olyan is van. Majd ha többet csinálsz meglátod. Attól még szappan az. Száraz, mert kissé túlfőzhetted. Ha nagyon száraz és morzsálódik, akkor lereszeled, kevés vízzel újraolvasztod. Ha működik, csak letörnek róla darabok, akkor azokból olvaszthatsz mosószernek, vagy lereszeled mosogatáshoz. Mindig annyit oldva fel meleg vízben, amennyivel épp mosogatni akarsz. Folyó vízben is működik.

      Törlés
    2. Ja igen. És azért hagyd állni pár napot, ha csak kicsit száraz és nem olvasztod újra, még akár össze is állhat.

      Törlés
  23. Szia, köszönöm a választ, sokat segítettél. Már most kicsit jobban összeállt, bár vannak szárazabb részei, akkor azok mennek mosó- vagy mosogatószernek. Illetve várok még, hátha alakul. köszi még egszer :)

    VálaszTörlés
  24. Szia!

    Csináltam a tegnap egy szappant ezzel az eljárással. Hát nekem sem akart emelkedni, de azt fentebb olvastam, hogy az nem gond, viszont nekem gélesedni sem akart. A krémes állapot csak hűlt,keményedett. Kénytelen voltam ismét tűzre tenni egy kis vízzel, így kissé kezelhetőbbé vált és beletömtem a formákba. Nem lett szép, de összeállt.

    Az a kérdésem, hogyha az én szappanom kihagyott 2 fázist, attól még használható lesz? Mikor? A kimaradt fázisok miatt többet kell érnie?

    VálaszTörlés
  25. Szia! Fentebb válaszoltam, nem mindig emelkedik. Mivel nem állandó a hőfok, azaz nálad más mint nálam, ezért nem biztos hogy ugyanazok a fázisok, de attól még szappan, és mivel melegítve lett a lúg elreagált, tehát használható pár nap állás után :)

    VálaszTörlés
  26. Köszönöm a gyors válaszodat! Vigasztaló, hogy mégiscsak szappan lett, attól, hogy nem követte a leírás fázisait. Kíváncsian várom, hogy használhassam. Majd beszámolok.

    VálaszTörlés
  27. Szia Heni!
    nagyon-nagyon köszönöm ezt a leírást és a képeket is, ugyan kisózás után követtem a HP menetét és a tanácsaidat és sikerült, még egyszer köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen, örülök hogy sikerült :)

      Törlés
  28. Kedves Heni!

    Nagyon örülök ennek a részletes, képes leírásnak, mert alig tudom kivárni a hideg eljárással készült szappanjaim érési idejét. Kérdésem az lenne, hogy a tiszta olívaolajos szappan érési idejét mennyire csökkenti le ez az eljárás? Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Az éréssel nincs hiba, mert a hőtől elszappanosodik a zsiradék, elreagál minden anyag, nincs szabad lúg a végére. Csak a kiszáradás miatt kell várni. De amint elég száraz és kemény, a szappan használható.

      Törlés
  29. Kedves Heni!

    Tegnap elkészült az első főzött szappanom a leírásod alapján, mézeskalács fűszerrel. Ma felvágtam, csodás lett. Köszönöm! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök a sikerednek, és annak is hogy megosztottad :)

      Törlés
  30. Kedves Heni!

    Mikor kell színezni a meleg eljárással készült szappanmasszát? Én a végén próbáltam, de nem sikerült jól elkeverni. A felvágott szappan márványos lett. így is szép, de ha majd nem ilyet szeretnék, mikor keverjem bele? Köszönöm!

    VálaszTörlés
  31. Szia!
    Mivel megérik , kissé keményedik a szappan, nehezebben keveredik a színező anyag. Én azt kevés folyadékkal keverném simára, oldanám fel, így adnám hozzá. Ha nagyon kiszáradt a massza, akkor minimális vízzel lazítanám,hogy keverhetőbb legyen, egyenletesebb legyen a színezés.

    Remélem segítettem :)

    Heni

    VálaszTörlés
  32. Szia!
    Igaz, hogy ez a bejegyzés nem mostanában íródott, de élvezettel olvastam. Jó ötletet adtál a kecsketejes szappan melegen való készítésének.
    Nagyon szeretem a meleg eljárással készült szappanokat és szeretek is így szappant készíteni. :-D
    Én viszont egy kicsit másképp csinálom és szerintem az a módszer egyszerűbb, amit alkalmazok. Vízgőz felett melegítem a szappant a villanytűzhelyen 3-as fokozaton. Nem kell vele annyit küzdeni a szappanosodás gyönyörűen végbemegy és egy sima kanállal is könnyen át lehet keverni. Köszönöm a jó ötleteket. :-D
    Anikó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Mostanában nem használok botmixert a meleg szappanhoz. Feldobom a sparheltre, párszor átkeverem nagy habverővel, és megoldja önmagának az egészet :)

      Egyébként most, pár év meleg szappanozás után már látom mekkora a különbség a meleg eljárásos és a hideg között: a hidegnél olyan takonyszerű mikor mosakszol, a melegnél ilyen nincs. Plusz a hideg kicsit szárítja a bőrt szerintem.

      Törlés
    2. Igen a melegen készült sokkal jobb minőségű. Kár, hogy nem lehet mintázni olyan szépen. Most tettem a kecsketejes szappant formába, amit a Te ötleted alapján készítettem el melegen. Levendula illatot kapott és az állaga nagyon tetszik. Köszi még egyszer a szuper ötletet. Ezt a habverő dolgot kipróbálom, sokszor hajnalban kap el a szappanfőzési láz és a család morog a botmixerért. :-D

      Törlés
  33. Kisjuhász Lászlóné
    Nagy élvezettel olvasom a sok hozzászólást, véleményt,tapasztalatot.Én 75 éves vagyok, még az anyukámtól tanultam a szappanfőzés titkait.Igy tanultam meg az utolsó csepp zsirt is össze gyülyteni.Mikor van legalább, nyolc tíz liter zsirom csak akkor fogok hozzá a főzéshez.Én először föl teszem a vizet kb ra majd olvasztva kezdem bele rakni a szódát, amit úgy szoktam meg állapitani, hogy elég erős e,baromfi tollat bele kógatok, és ha le perzselődik biztosan elég erős.Ekkor kezdem bele kanalazni a zsírt.Ha kevésnek tűnik a szóda, még eztán is adhatok hozzá, csak nagyon kell vigyázni, nehogy ki fusson. (lentebb kell venni a gázt)Addig főzögetem míg nem vállik el a fekete lugtol, maj le szedem egy edénybe.Új vizet teszek föl, vagyis kezdem előlről. a második eljárásnál már gyönyörű fehér szappant kapok. Imádja a családom a szappant is, de a feketelugotis, mert a lefolyó tisztításától acsempe padló takarításáig mindenre használjuk

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kisjuhászné! Milyen szódát használ? Hamuval csinált már szappant?
      Köszönöm a hozzászólást, tanulságos:-)

      Törlés
    2. Szia Heni!
      A kérdés nagyon idő szerű, mert eddig Romániából hoztuk, hozattuk, a darabos lúgkő szódát, NaOH de egy idő óta nem lehet ott kapni. Mint ahogy régen itt sem lehetett.Így kezdtünk kutakodni az interneten.Rá is találtunk Pesten, remélem az is olyan minőségű lesz,de még nem mentem föl érte. Személyesen lehet meg vásárolni vidékinek, Pesten futár is ki
      viszi. Ja és a hamu lúg.Igen az anyukám mindég csinált hamu lúgot, én már nem szoktam.Akkor még mosószer helyett is használtuk a hamu lúgot,mosáshoz.Bizony véresre marta az ujjainkat. A fekete lúgot viszont mindég újra föl teszem, mert kevesebb szóda kell így,. ugyanis ez még nagyon erős " anyag".
      Egyébként a mostani eljárások sokkal komplikáltabbak. Nem kell nekem botmixer, se rázóka stb.Szükség van viszont a nagy óvatosságra,nem veszélytelen eljárás a szappan főzés, de úgy látom sokan föl kapták újra.

      Törlés
    3. Kedves Heni!
      Nem tudom mit rontottam el, de már fönt volt és törölt.Most már rövidebb leszek.Darabos lúgkövet használok,amit úgy néz ki, lehet Pesten is kapni.Nem tudom, hogy mióta, mert mi Romániából hozattuk sokáig filléreké. Hamu lúgot nem főzök, de a fekete lúgot újra és újra föl teszem.Sok még benne az " anyag", kevesebb szóda kell.

      Törlés
  34. Van nekem lúgom, engem az érdekel még, mi az a fekete lúg?

    VálaszTörlés
  35. Henike!
    Ha már főztél szappant, akkor csak lett neked is fekete lúgod! Hát ami az alján marad, és nem is kevés.Az egy, még nagyon erős oldat, amit a konyharuha mosásától a szennyvíz lefolyó tisztításáig nagyon sok mindenre lehet használni.Söpri a koszt.Azt azért meg írhatnád potosan hol veszed a lúgot. Meg köszönném.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A lúgot vegyi cégtől veszem. Cemolker Kft. Neten fellelhetőek.
      Másképp főzünk szappant, én az egész zsír-víz-lúg elegyből készítem a szappant, elkeverve, nem lemeregetve a tetejét, így nem marad vissza semmi.

      Törlés
  36. Szia!

    Meleg eljárással készítettem oliva és kevés kókuszból szappant kb. 3 hete, és most sárgásra színeződött. Használható, mi lehet az ok? Szappanrecept számolót használtam. Köszönöm. Varga Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Általában halványsárga a meleg olívaszappan, ha tejjel készül, akármilyen langyos a láng, erős sárga vagy barna. Hogy a tiéd mitől ilyen azt nem tudom :)

      Törlés
  37. Szia! Ismerkedem a szappankeszitessel, es talaltam olyan videot, ahol hideg eljarassal csinalnak szappant, majd formastul beteszik a sutobe...allitolag igy 1 het utan hasznalhato is lesz. Ilyen modon probaltal mar esetleg szappant kesziteni? Nekem logikusnak tunik, hogy ho hatasara az eresi folyamatot felgyorsitjuk. Elore is koszi a segitseged! Kata

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Igen, ez a sütőzés, abszolút működik. Sok szappanos kolléga csinálja, én nem próbáltam. Azt hiszem 70-90 fokon sütőzik 1-2 órát. A facebookon vannak nyitott szappanos csoportok, lépj be egybe és kérdezz. Biztos lesz valaki aki tudja pontosan :-)
      Szép napot!

      Törlés
    2. Szia! Igen, ez a sütőzés, abszolút működik. Sok szappanos kolléga csinálja, én nem próbáltam. Azt hiszem 70-90 fokon sütőzik 1-2 órát. A facebookon vannak nyitott szappanos csoportok, lépj be egybe és kérdezz. Biztos lesz valaki aki tudja pontosan :-)
      Szép napot!

      Törlés
    3. Szia! Igen, ez a sütőzés, abszolút működik. Sok szappanos kolléga csinálja, én nem próbáltam. Azt hiszem 70-90 fokon sütőzik 1-2 órát. A facebookon vannak nyitott szappanos csoportok, lépj be egybe és kérdezz. Biztos lesz valaki aki tudja pontosan :-)
      Szép napot!

      Törlés
  38. Sziasztok, ...hatha mas is olvassa:)
    Evek ota keszitek meleg eljarassal szappant... azt hiszem tobb szaz kg.-nal tartok. A legegyszerubb modja hogy beszerzel par ezer forintert egy lassu-fozo edenyt... Kezdettol fogva abban fozom, az eljaras ugyanaz mint a tuzhelyen, csak ellenorzott homersekleten. Az alacsony (low) az 70 fok a magas (high) 80-90 kozott van, es van amelyiknek melegentarto funkcioja van (warm) nagyon jo szolgalatot tesz ha egy kicsit vacakolsz az adalekokkal. Nekem extra erzekeny borom van, szinte mindenre allargias vagyok ami nem termeszetes, sot a szappanokra is, ha hideg eljarassal keszultek, es nem vartam eleg idot veluk. A meleg eljarassal keszult szappanok meg szamomra is 3-4 nap utan hasznalhatok. A mososzappanomat is igy fozom. -7%, es -5% lugarannyal szoktam 38% viztartalommal szamitva. A -7% feletti (vagyis alatti) lugtartalommal erosen toredezik. Igaz kizarolag allati eredetu zsiradekot hasznalok hozza, hiszen a tisztitohatasa messze tulszarnyalja a novenyi olajoket. Ami legjobban bevalt az a birka faggyu, marha, majd diszno...a novenyi olajok kozul a kokusznak van a legmagasabb tisztitoereje. Teny az, hogy kevesbe tetszetos szappant lehet vele kesziteni mint hideg eljarassal, de nekem meg egyszer sem volt rontott szappanom. A tetszetos darabokat kulonbozo szilikonformakba teszem, igy van kisautostl- a rozsasig... minden formam :) Az illatanyagok (akar olajok, akar illat anyagok) a szinezekek (term. vagy mesterseges) mindig a szappanosodasi folyamat utan kerulnek bele, akarcsak az extra apolo olajok. Igy kevesbe roncsolodnak. A hideg eljarasnal pl. az apolo olajat ugye a kezdeten adjuk hozza, es csak azutan vegyitjuk a luggal... Esetleg valaki meg tudta mar beszelni a luggal, hogy csak a palma olajat es a kokuszt, esetleg a szolomagot szappanositsa, de a draga sheavajat azt ne bantsa mert az bizony kell? ...Nos... mert nekem meg nem sikerult :D... szoval csak batoritanalak benneteket, hogy nyugodtan vagjatok bele a meleg-eljarasos technikaba. A sikerelmeny garantalt :) es persze sokkal egyszerubb, mint gondoltatok volna :)... youtube-n eleg sok video van... angolul sem kell tudni... csak meg kell nezni egy par videot -soap making, hot process, slow cooker, crock pot... ezeket irjatok be :) Pusszantas mindenkinek

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...