Nem az a buta ember, aki valamit nem ért meg, hanem az, aki megérti ugyan, de úgy cselekszik, mintha nem értené. Charles Richet

Bio mosogatás-összefoglaló

Mióta elűztem az SLS által habzó mosogatószereket, azóta sok mindent kipróbáltam. Keresem én is a legjobbat, a hozzáférhetőt, a megfizethetőt, és a hosszútávon is működőt. Ez az írás mindenben az én véleményemet és tapasztalatomat tükrözi.

Még az elején leírom azt is, amit oly sokszor írtam már: én állóvízben mosogatok, erre a fajta mosogatásra vonatkoznak a tapasztalataim.

Mikor szembesülünk vele, hogy nemcsak környezetromboló hatásúak a szimpla, reklámozott mosogatószerek, hanem a habosító anyaguk hosszútávon máj és bőrkárosító, akkor szétnézünk, merre lehetne irányt venni. melyik bio vagyis környezet és testbarát szer a legjobb?

Kezdetnek próbálunk a régihez hasonló, folyékony és némileg habzó szert találni, mert azt tanultuk: a habzás szent, az tisztít ami habzik, és egyébként is. Ezt a folyékony cuccot tanultuk meg használni, ezt lehet kinyomni a pumpás flakonból, satöbbi.
A bio mosogatószerek, amik tényleg jók és nem károsak, elég drágák. Az eddigi párszáz forintos havi tétellel szemben már súlyos ezrekről beszélhetünk, még hígítva sem ússzuk meg 1500 ft alatt/hó.
Ez talán nem is annyira sok, de szembekerülünk azzal a problémával is, hogy nem lehet ám ilyet minden sarkon kapni. Webáruházak polcain persze van, de a webboltok nem szaladgálnak a postára, hogy nekünk olcsó legyen a szállítás, maradnak a futárcégeknél, amivel mi aztán végképp nem járunk túl jól. Ott tartunk, hogy a szimpla, megélhetésre épp elég pénzünkből már 3 ezer forintot ki kellene adni, hogy egy havi adag meglegyen a vágyott szuper mosogatószerből.
Én sosem használtam ilyet, de azt olvastam használóktól, hogy amelyik megfizethető az vagy nagyon erősen zsíroldó és borzasztóan szárítja a kezet, vagy nem igazán jó. Nálunk sok a gyerek, sok a szennyes, sokat mosogatunk. tehát sokba is kerülne és sokáig kellene benne nyúlkálni, azaz lehet hogy a kezem nem szeretné.

Tehát ez nekem kimaradt, én egyből a mosószódával kezdtem, ami fent is maradt majd' 2 évig, pár hónappal ezelőttig.
A mosószóda jó, és olcsó is. Megveszek egy 25 kilós zsákot, ez futárral együtt is max. 5 ezer forint, és több mint fél évre elég. Ebből oldok fel a mosogatóvízben (régi babakád) egy pohárnyit, kg. 1,5 decit. Ebben mosogatom el a normál tisztaságú, elő-öblített edényeket. Azaz egy melegvizes edénybe belemártom a koszosabbakat, hogy ne a mosogató víz tetején úszkáljon a kajamaradék a tányérokról, lábosokról. A nagyon erősen szennyezettekhez a mosogatószivacsot bemártom a szódába, és ezzel sikálom-zsírtalanítom tisztára a makacsokat. A mosogatóvízhez adagolt 1-2 kanál ecet/almaecet segít hogy ha hűl a víz, akkor is hasson a szóda, ennyi savas anyag még nem semlegesíti a lúgféle szódát.
Öblítés langyos, almaecetes/ecetes vízben történik. Házi almaecetből rakok 3 decit, bolti ecetből fél decit az öblítővizes normál lavórba. Ez minden maradványt eltávolít, a poharak is átlátszóak lesznek.
Érzékeny bőrűeknek gumikesztyű használata erősen ajánlott, mert a mosószóda zsíroldó anyag, szárítja a bőrt. Plusz vízzel érintkezve némi hőt termel, a belemártott szivacson kissé melegszik. No nem ijesztő mértékben, fájdalmat, sebet nem okoz, de kissé kellemetlen. Főleg ha némi sebes rész is akad a kezünkön.

A kísérletezést soha meg nem unva kipróbáltam a mosógélt mint mosogatószert, de ez normál szivaccsal nem működik, mert a szivacsba olyan szinten belediffundál, hogy azt ki kell dobni, kimoshatatlan. A magyarázatot nem tudom, hisz a ruhákba amiket mosok vele nem ül bele, de a szivacs anyagával lehet a gond. Mert mikroszálas törlőkendővel használható mosogatásra, asztal tisztításra, kádmosásra is, de csak 40C feletti vízhőmérsékletnél.
Ez alatt már kiül a mosogatóvíz tetejére, nem gusztusos látvány.

A legutóbbi sikerem az ügyben a sima mosószappan reszelék. Ez már két hónapja fut, nem tudtam überelni.
Kb. 4-5 evőkanál mosószappan reszeléket teszek az edényekre, folyó vízzel felhabosítom, és mehet a mosogatás. Öblítés mint mindig, itt is alma vagy sima ecetes vízzel történik, ez leszedi a szappanmaradványokat.
Ennél a mosogatásnál nem gyűlik össze a zsíros lé a felszínen, nem ül bele a szivacsba, és a műanyag edényeket is szépen zsírmentesíti.
Mosószappant is készítek eleget, így van mit reszelni. Ez garantáltan lebomlik, nem szennyezi a környezetet, nem bántja a bőrt.

Kipróbáltam párszor a hamulúgot is mint mosogatószert, azaz azt öntöttem a mosogatóvízbe 3-4 decit. Szuper jól mosogat, de hosszútávon érvényesül a lúg mivolta és erősen zsírtalanít--a kezem is. A lemosott szennyeződés szintén a víz tetején úszkál. A szivacsba nem ül bele, szóval kisebb adagokhoz bátran javaslom, de megelőzve a száraz bőrt, inkább gumikesztyűvel használjuk. Öblítése, semlegesítése almaecettel vagy sima ecettel történik.

A sima szódabikarbóna is érdemel pár szót. Magában mosogatásra nem igazán válik be, de a mosószódába keverve1/3 arányban javít annak hatóerején.

Ha mosogatógépem lenne, akkor vagy vennék öko mosogatógép-port, ami gondolom elég sokáig elég, még fuvarköltséggel sem olyan vészes az ára, öblítésre ecetet használnék, vízlágyításra pedig konyhasót.

Az általam használt, kipróbált dolgok közül nem hagytam ki semmit, lehet próbálkozni, mindenki megtalálhatja, ami neki beválik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...